Tülay Çellek
  Mavi bir günaydın yolluyorum sabahına
Yüreğimin sıcaklığını da gününe...
 Sending a blue ‘bonjour’ to your morning,
And the warmth of my heart to your day…
 Tülay ÇELLEK


Ana Sayfa
Yazılar
Şiirler
Poems
Söyleşiler
Tül'den Yansımalar
Resimler
Art
Fotoğraflar
Photograph
Karikatür / Çizimler
Cartoon / Drawings
Tasarım
Design
Tipleme
Character
Barış
Peace
Gerze
Ders Notları
Lesson Notes
Özgeçmiş
Autobiography/cv
Belgeler
Duyurular
Değiniler
İletişim
Contact

Yayın Tarihi: 8.9.2003  

TEKNİKLER


TEKNİKLER


TEKNİKLER

SİYAH - BEYAZ RESİM

Siyah lekelerin beyaz kağıt üzerinde dengeli dağılması, siyah - beyaz çalışmayı oluşturur. Siyah çini mürekkebi ya da siyah guvaş boya ile çalışılır. Mürekkep sulandırılmadan çalışılır ve kağıt ıslatılmaz. Açık yerlerde doğrudan kağıdın beyazlığından yararlanılır. Koyu yerler mürekkeple boyanırken gri yerlerde çizgi kullanılır. Açık - koyu dengesine dikkat edilmelidir. Siyah kağıda beyaz guvaş ile de çalışılabilir.. Kolay ve zevkli bir tekniktir.

Bu teknikle çalışma yapan sanatçılardan birkaç örnek, Kandisky, A. Beardsley, K.Schmidt-Rottluff, E.L.Kirchner, A. Derain, F. Marc, E. Barclach, J.H. Arp, P. Picasso, R.Motherwell, F. Kline, L. Nevelson A.L. Coburn ( Fotoğraf ) A. Sander ( Fotoğraf )

”Resmi
Aurbey Beardsley
”Resmi
Ernst Ludwing Kircher 1909


”Resmi
Ernst Barlach
”Resmi
Karl Schmidt-Rottluff


”Resmi
S.Davis 1931
”Resmi
Kandinsky


”Resmi
M.Marika 1963
”Resmi
YTÜ MYO Fotoğraf Programı Öğrencileri


”Resmi
YTÜ MYO Fotoğraf Programı Öğrencileri
”Resmi
YTÜ MYO Fotoğraf Programı Öğrencileri


”Resmi
Ralph Gibson Fotoğraf
”Resmi
Ralph Gibson Fotoğraf



LAVİ RESİM

Çini mürekkebinin sulandırılmasıyla yapılan bir çalışmadır. Tek renk suluboya da kullanılabilir. Konu kağıda hafifçe çizilir ya da çizilmeden çalışılabilir. Sonra kağıt hafifçe nemlendirilir. Kenarları selobantla tutturulabilir. Kağıttaki fazla su süngerle alınır. Açık ve geniş alanlar önce boyanmalıdır. Açık ton beğenilmezse sonra değiştirilebilir. Koyu yerleri açmak zordur. Kurumadan ya da sulandırılarak açılmaya çalışılabilir. Kağıt kuruyacağı içinde önce geniş alanlar boyanmalıdır. Kağıt kuruduğunda sünger ya da pamukla tekrar nemlendirilebilir. Suyun yardımıyla siyahla beyaz arasında bir hayli ton elde edilir. Yalnız çalışmanın titizliği açısından en az iki su kabı bulundurulmalıdır.

Lavi çalışmalardan örnekler; H. Tohaku, Rembrandt, Goya, Turner

”Resmi
Toshun 16.yy
”Resmi
H. Tohaku 16.yy


”Resmi
Rembrandt 1634
”Resmi
Turner 1822-23


”Resmi
YTÜ MYO Sema Dilmen
”Resmi
Fotoğraf


”Resmi
Fotoğraf
”Resmi
Fotoğraf


”Resmi
Paul Caponigro Fotoğraf 1963
”Resmi
Ansel Adams fotoğraf 1947


”Resmi
Ansel Adams fotoğraf 1947
”Resmi
Ansel Adams fotoğraf 1947




SULUBOYA RESİM

Konu kağıda ya hiç çizilmeden ya da çizilerek suluboya çalışılabilir. Ancak suluboya şeffaf bir boya olduğu için çok hafif çizilmelidir. Daha sonra kağıt hafifçe nemlendirilmeli, mümkünse kenarlarından yapıştırılmalıdır. Fırçalardaki renk üst üste değil yanyana sürülür. Kağıt nemli olduğu için renkler kaynaşır ve çok güzel pasajlar ( geçiş ) oluştururlar. Açık tonlar su ile inceltilerek elde edilir. Kağıdın beyazlığından dolaylı olarak yararlanılır. Önce açık ve geniş yerler boyanır. Çünkü açık yerleri koyulaştırmak kolaydır. Beğenilmezse değiştirilebilir. Koyuyu açmak zordur. O da bir dereceye kadar nemli süngerle başarılabilir. Geniş alanlarında öncelikli boyanması, çalışma esnasında kağıdın kuruyacağı içindir. Kuruyan yerler tekrar sünger, pamuk ya da fırça ile nemlendirilir. Kağıt çok sulanırsa sonuçlar olumsuz olur. Kullanılan boya tüplerdeyse palete sıkılır ve sulandırılarak kullanılır. Eğer kuru cinsten ise çalışmaya başlamadan önce yumuşasın diye üzerine bir kaç damla su damlatılır. Yanımızda bir deneme kağıdının olmasında yarar vardır. Ayrıca en az iki su kabı olmalıdır. İnce ve kalın suluboya fırçaları da çizgisel ve lekesel çalışmalar için gereklidir.

Not : Suluboya pastel ya da ispirtolu kalemle birlikte vb. malzemelerle de çalışılabilir.
Örnekler; Goya. E. Delacroix, Turner, Klee, M. Plevneli

”Resmi
E.Delacroix
”Resmi
Goya


”Resmi
Turner 1818
”Resmi
P.Signac


”Resmi
Klee 1914
”Resmi
Klee 1915



GUVAŞ BOYA İLE RESİM

Kapatıcı bir tekniktir. Guvaş boya su ile çok az inceltilir. Üst üste sürülerek çalışılır. Kolay bir tekniktir. Su ile inceltilmesi bakımından suluboyaya, üst üste sürülmesi bakımından ise yağlı boya tekniğine benzer. Açık tonlar beyazla elde edilir. Koyu tonlarda renge siyah katılarak elde edilebilir.( Açık - koyu) Ayrıca ışıklı yerlerde sarı , turuncu, gölge yerlerde de mavi, mor renkler kullanılabilir.( Işık - gölge )

Guvaş boya tekniği ile yapılan çalışmalardan örnekler; Kandisky, Klee, A. Archıpenko,

”Resmi
Kandinsky
”Resmi
Klee


YAĞLIBOYA

”Resmi
Ingres 1853
”Resmi
Constable 1809


”Resmi
Rubens 1625
”Resmi
Cezanne 1883-85



KOLAJ

Elişi kağıtları, gazete kağıtları, dergi vb. kağıtlar kısaca her tür malzeme istenirse yırtılıp ya da makasla kesilip bir yüzey üzerine yapıştırılarak düzenleme yapılır. Resimler ya parçalanarak ya da bütün olarak değerlendirilebilir. Kağıdın dışında başka malzemelerde kullanılabilir.( İplik, kumaş, makarna vs.)Sonuç olarak sanatsal nitelik taşımayan malzemeler bir araya getirilerek kompozisyon oluşturulur. Böylece sanatsal bir anlam yüklenir. Dada cılarca yaratılmış bir tekniktir.

Kolaj çalışmalarından örnekler; J. Uelsman ( foto ), Man Ray, Picasso, Max Ernst ( asamblaj )

”Resmi
MÜ GSF öğrencileri
”Resmi
MÜ GSF öğrencileri

”Resmi
MÜ GSF öğrencileri


”Resmi
İAGSL Öğrencileri
”Resmi
MÜ GSF öğrencileri


”Resmi
MÜ GSF öğrencileri
”Resmi
Picasso 1913


FOTO MONTAJ

”Resmi
Man Ray
”Resmi
Jerry Uelsman


”Resmi
Jerry Uelsman
”Resmi
Jerry Uelsman


”Resmi
Jerry Uelsman
”Resmi
Foto Montaj



DADA AKIMI

Yazın, gösteri ve görsel sanatlar alanlarında etkili olan bir uluslar arası akımdır. 1916 da Zürihte kuruldu. New York ( 1915-1920 ) Almanya ( 1918-1923 ) ve Paris ( 1919-1922 ) de kolları oluştu. En önemli üyeleri M. Duchamp, J. Arp, F. Ficabia, K. Schwitters ve M. Ernst olan Dada, gününün geçerli tüm eğilimlerine güçlü bir karşı çıkış olarak belirir. Bir anlamda, Dadacılar yeni bir sanat yaratmaktan çok, onaylanmış tüm sanat anlayışlarını yıkmayı amaçlamışlardır. Geleneksel resim ve heykelin yerine kolaj ve “ready-made”i getirmişler, betinleme sorununu Sanat yaratmasının gündeminden tümüyle çıkarmayı denemişlerdir. Hem kolaj, hem de “ready made” sanatsal nitelikte olmayan nesneleri yeni dizge içine yerleştirmeyi öngörür. Böylelikle, sanat eylemi yalnızca bir dizge değiştirme uğraşısına indirgenmiş olmaktadır. Dolayısıyla, Dadacı sanat yapıtı hiçbir şey “anlatmayan” buna karşılık, tarih boyunca bugüne dek tartışılmadan süregelen anlayışları tartışma zorunluluğunu anımsatan bir ürün olarak belirmiştir.


Tülay ÇELLEK








<< Geri Dön [Okunma: 31476 ]


[ Yukarı çık ]    



© Her hakkı saklıdır.