Tülay Çellek
  Mavi bir günaydın yolluyorum sabahına
Yüreğimin sıcaklığını da gününe...
 Sending a blue ‘bonjour’ to your morning,
And the warmth of my heart to your day…
 Tülay ÇELLEK


Ana Sayfa
Yazılar
Şiirler
Poems
Söyleşiler
Tül'den Yansımalar
Resimler
Art
Fotoğraflar
Photograph
Karikatür / Çizimler
Cartoon / Drawings
Tasarım
Design
Tipleme
Character
Barış
Peace
Gerze
Ders Notları
Lesson Notes
Özgeçmiş
Autobiography/cv
Belgeler
Duyurular
Değiniler
İletişim
Contact

Yayın Tarihi: 18.6.2003  

İLKÖĞRETİM İKİNCİ DÖNEM ( ORTAÖĞRETİM ) SANAT EĞİTİMİ


İLKÖĞRETİM İKİNCİ DÖNEM ( ORTAÖĞRETİM ) SANAT EĞİTİMİ


İLKÖĞRETİM İKİNCİ DÖNEM ( ORTAÖĞRETİM ) SANAT EĞİTİMİ

Ortaokul devresi çocuğun dış dünya ile ilişkisinin çoğalmaya ve esinini yitirmeye başladığı bir çağ olarak görülür. Bu nedenle erkek çocuklar mecmua resimlerine araba, savaş, spor gibi örneklere, kızlar moda resimlerine, kartpostal resimlerine bakmaya ve özenmeye başlarlar. Bütünden çok ayrıntılarla uğraşırlar. Bu devreye kritik yada tehlikeli devre denir. Bu devrenin eğitiminde çocuğu artistik bir oluşuma yöneltmek gerekir. I. Sınıfta öğretmen sınıfın durumuna göre şu yöntemleri uygulamalıdır.

• Renkli resim yoluyla öğretim
• Koyu-açık çalışmalarla ışık eğitimini içeren bir öğrenim

Henüz esinini yitirmemiş sınıflarda renkle öğrencilere sanat oluşumu verilebilir. Fakat dış etkilere kendini kaptırmış sınıflara ise koyu, açık çalışmalarla işe başlanmalıdır. Her iki yöntemde çocukların gelişmesine olanak sağlayacaktır. Öğrencilere röprodüksiyonlar gösterilmelidir. Valör öğrenciye buldurulur. Koyu, orta, açık değer fark ettirilir. Sanatçının en çok hangi tonu kullandığı saptanabilir. Bundan sonra natürmort çalışmaları yaptırılabilir. Öğrenciler üç lekeyi ( açık, orta, koyu ) iyice tespit ettikten sonra diğer lekelere geçebilirler. Çalışmalar bitince üzerinde eleştiri yapılmalıdır.

RENKLİ RESİM

Öğrenciler siyah, beyaz çalışmalarıyla bir düzen fikri kazandıktan sonra renge geçilir. Öğrencilere röprodüksiyonlar gösterilir. Bunlar ortaokul sınıflarında empresyonistler ve sonrası olabilir. Çünkü daha önceki sanatçılarda renkten çok ton hakimdir. Renkli çalışmalarda suluboya, guvaş, toprak boya, pastel kullanılabilir.

• Renkle ilgili örnekler gösterilir.
• Rengin kendine özgü fiziki niteliklerinden doğan davranışlarının çevreden, diğer renklerden ve ışıktan ayrılmaz bir bütün olduğu çalışmalar
- Işık-Gölge ; gölgeli yerlerde mavi, mor, ışıklı yerlerde sarı, turuncu kullandırılarak yapılan çalışmalar
• Grilerle ton çalışmaları
- Açık-Koyu ; renge siyah-beyaz katılarak yapılan çalışmalar
• Renk şeffaflığı çalışmaları
• Optik karışımlar
• Renk teorileri
- Öz renk, lokal renk, yansıma renk, ışığa göre değişen renk-tonal renk

Sonuç olarak, yapı boşluk, doku, ton, derinlik, şiddet, hız, pozitif ve negatif denge, renk, doygunluk, değişim, ışık-gölgenin her dalını temelde ilgilendiren meseleler verilecek problemler içinde eritilir ve öğrenciye verilir.

Bir başka yöntemde nokta, çizgi, leke, renk gibi plastik sanat elemanlarıyla doğrudan yapılan çalışmalardır. Günümüzde daha geçerlidir.

Sonuçta, konu ve teknikler orta 1 den son sınıfa kadar çocuğun fiziki, ruhi kişilik gelişmelerine göre saptanır.

Tülay ÇELLEK








<< Geri Dön [Okunma: 6660 ]


[ Yukarı çık ]    



© Her hakkı saklıdır.